
Milieubewust bestellen
Als online warenhuis is het voor ons bijzonder belangrijk om het hele bestelproces zo duurzaam mogelijk te maken. Van het verpakken van jouw goederen tot levering en retour, wij willen innovatieve wegen inslaan om het milieu te beschermen. Hoe ziet dat eruit? We vertellen het je hier.
Duurzame verpakking
Als online warenhuis kunnen we verpakking niet volledig vermijden, vooral niet bij verzending, maar ons constante doel is om de hoeveelheid te verminderen en te vertrouwen op ecologische alternatieven, bijv. door het percentage recycling voortdurend te verhogen. Oude, vervuilende verpakkingen moeten wijken en ruimte maken voor innovatieve ideeën.

Als plastic, dan gerecycled
Veel webshops gebruiken papieren tassen als alternatief voor plastic tassen, maar is papier altijd het meest milieuvriendelijke alternatief? We wilden het precies weten en in een onafhankelijk onderzoek kwamen we erachter dat gerecycled plastic (nog) ecologisch verantwoord is. Daarom versturen we items die te klein zijn voor een kartonnen doos met verzendzakken die gemaakt zijn van 80% gerecycled plastic en tevens gecertificeerd zijn met het “Blauer Engel”-zegel. De zakken kunnen ook beter worden gestapeld en zorgen zo voor meer benutting in de bestelwagen, wat weer CO2 bespaart. We blijven de markt regelmatig controleren op zoek naar ecologische alternatieven die het gebruik van fossiele grondstoffen vermijden.

Omdat niet alle dozen hetzelfde zijn
Artikelen die niet geschikt zijn voor onze verzendzakken (te groot, te zwaar etc.) versturen wij in een kartonnen doos. Deze bestaat uit FSC®-gecertificeerd gerecycled karton met de laagst mogelijke materiaaldikte. De juiste doosmaat wordt automatisch bepaald zodat de verpakkingen zo optimaal mogelijk gevuld worden. Ook hier verbeteren we continu. Ons doel: individuele verpakkingsformaten om lege ruimte te vermijden. Overigens: Omwille van het milieu zien we volledig af van vulmateriaal.
Goed verpakt
Als je een kledingstuk bij ons bestelt, komt deze niet alleen in de verzendverpakking (zak of doos), maar zit het ook nog verpakt in een dunne plastic zak. Zo zorgen we ervoor dat je artikelen schoon en onbeschadigd blijven. Verder staat op deze dunne plastic zak informatie die belangrijk is voor het herkennen van de artikelen tijdens het toeleveringsketenproces. Voor het milieu vormt het eenmalige gebruik van deze plastic zakken echter voor een probleem; recycling is moeilijk door de inkt en lijm die gebruikt worden.
Samen met de start-up Cadel Deinking is ons doel om ook hier een milieuvriendelijk alternatief te ontwikkelen. Oude plastic zakken, ook wel poly bags genoemd, moeten bijvoorbeeld worden gerecycled om er na een retourzending nieuwe van te maken. We testen de tassen momenteel tijdens onze retouroperaties. Op de lange termijn moeten alle tassen die we gebruiken gemaakt zijn van 100% gerecycled materiaal.
Terugname en recycling
Advies in plaats van terug te sturen
Als ervaren online retailer hebben we ons terugnamesysteem door de jaren heen continu verder ontwikkeld: efficiënt en daardoor duurzaam. Ons doel is om retouren te voorkomen met onder andere de volgende maatregelen:
- Competent modeadvies, gedetailleerde productbeschrijvingen en zinvolle foto's
- Productreviews van andere klanten als waardevolle informatie
Daarnaast gebruiken we de feedback van klanten en de redenen voor het retourneren continu om onze eigen producten en aanbiedingen te verbeteren. Dit stelt ons in staat om het aantal teruggestuurde pakketten verder te verlagen.
Wat gebeurt er met de retourzending?
Wij verwerken jouw geretourneerde artikelen op een milieuvriendelijke en economisch duurzame manier. Hiervoor gebruikt onze logistieke partner Hermes Fulfilment een krachtig en bewezen systeem waarin alle artikelen zorgvuldig worden gecontroleerd. In het belang van circulariteit en behoud van hulpbronnen hechten we er veel belang aan om zoveel mogelijk artikelen weer op de markt te brengen.
97% van de geretourneerde producten is zo goed als nieuw en kan direct weer verkocht worden. Maar een heel klein deel van slechts 3% moet worden bewerkt of schoongemaakt, bijvoorbeeld als een scherm vol vingerafdrukken zit. Wij kunnen slechts ca. 0,5% van alle geretourneerde artikelen niet als nieuw aanbieden. We verkopen deze producten aan bedrijven die gespecialiseerd zijn in de verkoop van dergelijke artikelen. Hetzelfde geldt voor artikelen die niet langer populair zijn en ondanks kortingen op otto.nl niet meer verkocht kunnen worden. Het minimale aandeel defecte producten, bijvoorbeeld elektrische apparaten wordt professioneel gerecycled.