Kleine afbeeldingen
72 artikelen per pagina
Meest populair
- Kleding
- Schoenen
- Sportsoorten
- -Fietsen
- Dameskleding
- Fietsonderdelen
- +Fietsaccessoires
- Citybikes
- +Elektrische fietsen
- Kinderfietsen
- +Mountainbikes
- Stadsfietsen
- Trekkingfietsen
- Herenkleding
- +Fitness
- +Hardlopen
- +Skaten
- +Tennis
- +Voetbal
- Watersport
- +Wintersport
- +Yoga & pilates
- +Zaalsporten
- +Zwemmen
- Bootcamp
- Outdoor & kamperen
- Accessoires
- Citybike BALLOON voor dames, kettingversnelling
- Citybike BALLOON voor dames, kettingversnelling
- Citybike BALLOON voor heren, kettingversnelling
- Citybike BALLOON voor dames, kettingversnelling
- Citybike Casino voor dames, kettingversnelling
- Citybike Casino voor dames, kettingversnelling
Stadsfietsen
De stadsfiets, het ideale vervoermiddel!
De geschiedenis van de fiets
De voorloper van de fiets zoals we hem nu kennen is de loopfiets, bedacht door Baron Karl von Drais. Deze fiets werd later Draisine genoemd en bestond voornamelijk uit hout. De fiets had geen trappers, de ‘fietser’ bewoog zich voort door af te zetten op de grond. Het was op deze fiets lastig om balans te houden daardoor werden drie- en vierwielers ontwikkeld. De aandrijving was zoals de aandrijving van een spinnewiel of scharensliep, met een trapplank en stangenstelsel. In 1865 ontstond pas een model dat op de huidige fiets begon te lijken. Hij is ontstaan door de Fransman Pierre Michaux. Het model bestond uit twee wielen en had een ijzeren frame en ijzeren wielen. Er waren trappers aan het voorwiel bevestigd en er was nog geen kettingaandrijving. Om de snelheid van deze fiets te verhogen kan alleen het voorwiel vergroot worden. Hieruit ontstond de Hoge Bi in 1870. Deze fiets had een erg groot voorwiel en een klein achterwiel. Hierdoor was de fiets lastig om te berijden. De eerste fiets met kettingaandrijving werd gebouwd in 1869. De trappers zaten bij dit model niet aan het wiel maar aan het frame. De eerste modellen met kettingaandrijving waren driewielers. Het was John Kemp Starley die in 1885 de echte voorloper op de hedendaagse fiets ontwikkelde, de Rover. Het was een fiets met twee wielen die ongeveer even groot waren, kettingaandrijving en een frame bestaande uit stalen buizen. Het was veiliger om op dit model te fietsen dan de Hoge Bi. De laatste grote ontwikkeling op het gebied van fietsen waren lucht-gevulde fietsbanden. Sindsdien niet veel meer aan de fiets veranderd. Alleen andere materialen kunnen gebruikt worden voor de frames, zoals aluminium of staal, en sommige fietsen hebben tegenwoordig een asaandrijving in plaats van kettingaandrijving
Fietsen in Nederland
In Nederland fietst bijna iedereen en is 84% van de Nederlanders in het bezit van een fiets. Voor korte afstanden wordt de fiets het meest gebruikt, in vergelijking met de auto, het openbaar vervoer of te voet. Men pakt de fiets meestal naar het werk, school of wanneer men boodschappen gaat doen. Als de afstand dan ook kort is, is de fietser in een stad meestal sneller op bestemming dan de autorijder. Dit maakt de fiets het ideale vervoermiddel voor in een stad!
Bestel jouw stadsfiets bij OTTO
Ben je op zoek naar een stadsfiets? Dan ben je bij otto.nl aan het juiste adres! Kijk in de OTTO webshop voor het model dat het beste bij jou past.